Sebelum
kedatangan agama samawi, manusia sebelumnya berpegang kepada agama
kerana perasaan takut – seperti takut kelaparan, takut kepada binatang
buas, takut kepada kesakitan atau kematian. Pada tahap ini, pemahaman
berkenaan perhubungan sebab-akibat masih belum sempurna sifatnya dan
akibatnya di dalam minda manusia terdahulu tercipta gambaran-gambaran
makhluk-makhluk hebat yang difikirkan boleh menyelamatkan mereka
daripada bahaya-bahaya tersebut. Untuk menenangkan makhluk-makhluk hebat
ini mereka menawarkan pelbagai jenis korban termasuklah korban manusia
seperti wanita atau bayi. Mereka yang tidak beragama mempunyai moral
yang lebih teruk sepertimana Firaun yang sanggup
membunuh kesemua bayi lelaki Bani Israel demi menyelamatkan kerajaan
pimpinannya. Selain itu ada juga pemimpin dahulukala melayan manusia
seperti hamba seperti Maharaja China Qin Shi Huang yang
mengerahkan manusia membina tembok yang luar biasa panjangnya dan
mengorbankan banyak nyawa demi keutuhan kerajaannya. Kedatangan agama
samawi telah membebaskan manusia daripada agama ketakutan kepada agama
yang penuh adab dan moral melalui kepercayaan kepada Tuhan Yang Satu.
Genius-genius dari agama samawi seperti Nabi Musa, Nabi Isa dan Nabi
Muhammad telah datang dan membawa bersama mereka obor untuk menghuraikan
konflik di antara kepercayaan berasaskan ilmu dan kepercayaan membuta
tuli.
Dua Golongan Cendekiawan
Kedatangan
genius-genius tersebut membawa mesej kepada manusia bahawasanya sudah
sampai masanya kepercayaan membuta tuli digantikan secara
berperingkat-peringkat dengan kepercayaan berasaskan ilmu. Mereka
meletakkan kepercayaan yang tidak berasaskan ilmu pengetahuan sebagai
tahayul dan kepercayaan sepatutnya berakarkan sebaliknya. Mengikut
panduan mereka, melalui wahyu dari Tuhan, fungsi tunggal pendidikan dari
agama samawi adalah untuk membuka cara untuk berfikir dan mengetahui.
Al-Kitab dan As-Sunnah, sebagai satu sumber panduan yang utama untuk
mendidik manusia berfikir dan mengetahui, mestilah dijadikan sebagai
sumber ilmu yang ekslusif.
Malangnya,
para intelektual Islam tidak cuba membuka pintu ini dengan cara yang
sepatutnya. Mereka mempunyai ilmu yang paling sempurna dan paling jelas
berkenaan Islam, tetapi kurang berjaya di dalam merungkaikan apakah
sebenarnya aspirasi Al-Quran. Prinsip tertinggi yang terselindung di
dalam kata-kata puitis di dada Al-Quran hanya boleh dicapai dengan tidak
sempurna oleh para intelektual Islam dan akibatnya ummat Islam itu
sendiri menjadi kurang yakin dengan penerangan-penerangan daripada
mereka. Bukankah kita berasal dari satu bapa? Benar, tetapi kenapakah
seseorang Muslim terpaksa menunggu cahaya ilmu dari barat sebelum
menerima sepenuhnya kenyataan tersebut.
Maka
disini kita dapat memahami ulama bukan sahaja terdiri daripada mereka
yang menguasai usul-fiqh, usuluddin, ilmu rijalul hadiths dan memahami
semua hadith yang termuat dalam Kutubus Sittah ataupun Al-Musnad bahkan
para saintis Islam juga merupakan ulama. Yang membezakan mereka adalah
ulama pertama memberi penerangan manakala ulama kedua pula memberikan
pembuktian yang disokong dari pengalaman dan pemikiran kritis yang
jelas. Ini kerana kaedah saintifik mengajar kita tentang bagaimana
fakta-fakta alam dihubungkan atau disandarkan di antara satu sama lain
secara logik dan sistematik. Bergantung kepada kaedah saintifik
sepenuhnya kadangkala gagal memberi pembuktian yang memuaskan
sepertimana ramalan cuaca. Ini kerana apabila melibatkan pelbagai faktor
penyebab sains gagal mejinakkan alam.
Seperti
dikatakan, genius-genius agama samawi membawa bersama mereka bukan
sahaja penerangan bahkan juga pembuktian di dalam menghuraikan konflik
kepercayaan dan mereka mengutamakan kepercayaan berasakan ilmu
pengetahuan lebih daripada kepercayaan membuta tuli. Seperti mana
pepatah barat mengatakan: Seeing is believing.
Metafora Monyet
Sekarang
mari kita lihat satu contoh bagaimana ulama kedua yang terdiri dari
kalangan saintis dapat membantu ulama pertama dalam menghuraikan konflik
dengan unik sekali menggunakan ilmu pengetahuan. Jika seseorang
bertanya kepada ulama pertama: ‘Adakah sekumpulan monyet dapat menaip
satu naskah novel Hamlet dengan izin Allah’. Ini adalah Tauhid Rububiyyah
maka jawapannya adalah seperti yang dijangka: ‘Sudah tentu boleh kerana
Dia Maha Berkuasa’.. Benarkah? Hujah mereka yang meragui sudah tentu,
jika kita mempunyai 24 aksara maka monyet tersebut terpaksa menaip
perkataan sebanyak 2430000 sebelum mempunyai peluang menaip satu perkataan yang bermakna. Jika dilihat, 2430000
bermakna monyet-monyet tersebut terpaksa menaip perkataan sebanyak 24
diikuti dengan 30000 kosong di belakangnya. Andaikan monyet-monyet
tersebut sudah belajar menaip dengan cekap dan boleh menaip sepantas
seratus perkataan seminit, maka monyet-monyet tersebut akan mengambil
masa, 2430000 dibahagikan dengan seratus, hampir 1040000 minit
sebelum satu perkataan bermakna muncul. Bayangkan, jumlah minit yang
telah berlalu sejak dari Letupan agung (Big Bang) hanyalah 1021
minit. Jika di ambil semua elektron yang ada di alam semesta ini
mewakili monyet, monyet-monyet tersebut masih belum mempunyai masa yang
secukupnya untuk menulis sekurang-kurangnya dua huruf yang bermakna.
Dengan kata lain, untuk monyet-monyet menulis satu naskah karya Hamlet adalah teramat mustahil terjadi.
Maka
inilah perlunya ulama kedua dengan memberi pembuktian secara logik dan
sistematik bagaimana mungkin monyet-monyet tersebut mempunyai peluang
menulis senaskah novel Hamlet walaupun tanpa bukti empirikal. Ulama tersebut akan mengambil satu ramuan dari ilmu biologi iaitu Teori Evolusi oleh Darwin
dan menggunakan satu kaedah di dalam teori tersebut iaitu konsep
pemilihan (natural selection). Konsep ini menegaskan bahawa evolusi di
antara spesies terjadi apabila alam semulajadi memilih hanya baka yang
terbaik sahaja untuk terus hidup dan baka yang kurang baik akan
dihapuskan. Bayangkan kita mengambil sekumpulan kecil monyet (beberapa
ratus) dan membiarkan setiap monyet tersebut untuk menaip papan kekunci
(keyboard) hanya sekali dan kemudian memilih baka monyet yang berjaya
menaip huruf pertama di dalam novel Hamlet (huruf W). Sekarang, andaikan kebolehan menaip satu huruf yang betul dari karya Hemlet dapat diwarisi kepada generasinya, supaya anak monyet yang dapat menaip huruf W
selalu menaip huruf tersebut dengan hanya satu taipan ke atas papan
kekunci (keyboard). Kemudian pada generasi kedua ada pula monyet yang
dapat menaip huruf kedua dari karya Hamlet (huruf H) dan
sekali lagi baka monyet tersebut di ambil dan generasinya akan sentiasa
menaip huruf tersebut. Meneruskan polisi ini selama sembilan generasi
akan mengeluarkan kesemua baka yang dapat menaip dengan cekapnya
perkataan pertama dari karya Hamlet iaitu: ‘WHO’S THERE’. Jika
diteruskan lagi maka kesemua generasi monyet-monyet tersebut akan dapat
menulis keseluruhan karya Hamlet dari Shakespearean dalam masa 300,000 tahun. Jika dilihat umur alam sejak dari Letupan Agung (Big Bang) hingga sekarang adalah 1021
minit maka monyet-monyet itu masih mempunyai masa yang secukupnya untuk
menyiapkan senaskah novel tersebut. Maka perkara tersebut tidak
mustahil terjadi.
Menggunakan hujah di atas, ulama kedua telah membuktikan tidak mustahil sekumpulan monyet menaip keseluruhan karya Hamlet
walaupun kelihatan mustahil pada mulanya. Inilah cara yang digunakan
oleh manusia-manusia genius tersebut. Penerangan berserta pembuktian
yang tidak dapat diragui dan disangkal oleh logik akal. Maka kebanyakan
umat Islam terdahulu yakin kerana mereka mempercayai Islam berasaskan
ilmu pengetahuan. Maka iman mereka lebih kukuh dan hebat sehinggakan
sanggup mengorbankan harta dan nyawa demi mempertahankan kepercayan
mereka. Sekarang mari kita membuat simulasi berkenaan kaedah yang
dicadangkan oleh manusia-manusia genius ini di dalam penciptaan
kepercayaan berasaskan ilmu pengetahuan.
Shir haShirim ( Lagu-lagu Solomon )
Bagi
Muslim yang mendapat pendidikan di negara-negara barat, mereka dengan
selesanya berkawan dengan golongan-golongan ahli kitab (Yahudi dan
Nasrani) dan kadangkala tinggal serumah dengan mereka. Oleh kerana itu
mereka tidak dapat memberi satu sebab mengapakah Muslim perlu
berhati-hati dengan ahli kitab ini. Tetapi di dalam (Al-Baqarah: 120)
yang bermaksud: ‘Dan tidak akan rela orang-orang Yahudi dan Nasrani kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka.’
menyatakan sebaliknya. Mungkin kita dapat membuktikan dalil ini dengan
menggunakan kaedah statistik dengan bertanya kepada mereka seorang demi
seorang apakah pandangan mereka tentang Muslim. Untuk mendapat keputusan
yang lebih dipercayai, kita seharusnya mengumpul kesemua pendapat orang
Yahudi di Negara Israel dan orang Nasrani di Vatican City.
Tetapi kaedah ini tidak praktikal dan kemungkinan pendapat mereka tidak
selari dengan kata hati mereka. Maka kita mengambil cara yang paling
mudah iaitu meyelongkari falsafah-falsafah yang tersembunyi di dalam
teknologi mereka kerana falsafah adalah saluran dari alam pemikiran
mereka dalam mencari kebenaran berhubung dengan kewujudan, ilmu
pengetahuan, nilai, tujuan, minda dan bahasa.
Sebelum itu, kita terpaksa membelek kitab Injil versi King James pada helaian Song of Solomo
di mana nama sebuah negara Islam disebut iaitu Lebanon. Lebanon adalah
sebuah negara yang berdaulat dan diberkati dengan pertanian yang subur
terletak di Asia Barat di sisiran laut Mediteranean. Negara ini
mempunyai sejarah yang amat tua di mana ianya telah disebutkan di dalam
Bible versi King James. Di dalam kitab itu ada disebutkan: “Kakinya
adalah tiang-tiang marmar putih, bertumpu pada alas emas murni.
Perawakannya seperti gunung Libanon, terpilih seperti pohon-pohon aras” (Song of Solomo 5:15).
Persoalannya
kenapa Lebanon. Jika dilanjutkan bacaan hingga ayat ke 16 maka kita
akan bertemu dengan satu tulisan Ibrani seperti ini (מחמד) yang sebenarnya terdiri daripada empat huruf (mem, het, mem dan dalet) ataupun boleh diterjemahkan sebagai MHMD.
Apakah maksud sebenar tulisan Ibrani tersebut. Seperti diketahui
golongan ahli kitab ortodok amat benci jika ada sinar Islam di dalam
kitab mereka dan sekarang mari kita membuat ujian pantas untuk meguji
tahap kebencian mereka. Sekarang mari kita menggunakan aplikasi yang
diasaskan oleh golongan tersebut seperti Google Translator (http://translate.google.com/) dengan mencari makna מחמד dengan mensetkan kepada Hebrew-Malay. Anda akan mendapati makna yang sama jika anda mensetkan kepada Hebrew-English.
Tetapi kebenaran tidak dapat disembunyikan, sekarang meggunakan
aplikasi Google Translator yang sama cuba lagi tetapi sekarang masukkan
tanda (,) di hadapan perkataan tersebut seperti ( ,מחמד).
Apakah signifikannya tanda (,) hinggakan kata nama yang sama mempunyai
dua makna yang berbeza. Juga kenapakah di dalam dua bahasa yang berbeza
(Malay dan English) kata nama מחמד mempunyai tafsiran yang sama. Jika dikatakan terjemahan tersebut adalah masalah teknikal maka mari kita melihat mengikut kaedah kebarangkalian mudah.
Di
dalam Google Tanslator mempunyai 58 bahasa tetapi tiada satupun
menterjemahkan perkataan tersebut dengan penuh penghormatan. Mari kita
menafsirkan kebarangkalian kesilapan teknikal kepada (0) dan kebarangkalian bukan kesilapan teknikal
kepada (1) sementara nilai di antaranya menunjukkan kecenderungan
sesuatu penafsiran (jika 0.2 boleh diertikan sebagai kesalahan
teknikal). Di dalam Google Translator, 54 dari 58 bahasa menterjemahkan מחמדkepada ‘binatang peliharaan’ dan 3 daripada 58 bahasa menterjemahkan kepada ‘haiwan’ dan 1 daripada 58 bahasa menterjemahkan kepada ‘maskot’. Kebarangkaliannya adalah 0.93 (54/58) untuk bahasa yang menterjemahkan kepada’ binatang peliharaan’ dan 0.05 (3/58) untuk bahasa yang menterjemahkan kepada ‘haiwan’ (kebarangkalian untuk terjemahan kepada ‘maskot’ boleh diabaikan kerana terlalu kecil). Dapat dilihat di sini kebarangkalian untuk tidak membuat kesilapan teknikal adalah sebesar 93%. Memang tidak dapat disangkalkan lagi. Jika dianalisis, 3 bahasa yang menterjemahkan kepada ‘haiwan’
adalah bahasa yang digunakan secara meluas oleh kesatuan Eropah dan
majoriti peganutnya adalah kaum Nasrani yang membaca kitab Bible versi
King James hampir setiap hari.
Di
sini kita kembali kepada istilah percaya dengan ilmu pengetahuan dan
juga kembali kepada metafora monyet. Kemungkinan menjadi semakin jelas
kenapa kita perlu berhati-hati dengan kaum Yahudi apabila kita
menyingkap falsafah yang terselindung di sebalik teknologi-teknologi
mereka. Sepertimana kita dapat memungkinkan keturunan monyet-monyet
boleh menaip senaskah karya Hamlet. Persamaan dengan metafora
monyet adalah kita menggunakan konsep kemungkinan atau kebarangkalian
untuk merungkaikan peristiwa yang mustahil terjadi. Kali ini, peristiwa
tersebut adalah seperti kata pepatah ‘air yang tenang jangan disangka
tiada buaya’. Maka air yang tenang adalah kebaikan yang ditunjukkan oleh
Yahudi dan Nasrani dan buaya tersebut adalah teknologi-teknologi mereka
yang cuba memesongkan pandangan manusia kepada kebenaran Islam yang
sudah nyata tersurat di dalam kitab suci mereka dengan menyembunyikan
perkara sebenar.
0 comments:
Post a Comment